2020.gada pandēmija “Covid-19”
ir unikāla parādība cilvēces vēsturē. Pandēmijas laikā ļoti cieta veselie
cilvēki. Tas ir unikāli! Pandēmijā “Covid-19” priekšplānā atradās
agresija pret veselajiem cilvēkiem. Valstu valdību uzspiestā karantīna,
pašizolācija, masku nēsāšana, garīgās kultūras pasākumu aizliegšana, attālinātais
darbs un attālinātā mācīšanās grāva cilvēka gribasspēku, cilvēku vienotības
alkas, iznīcināja velmi aizstāvēt savas tiesības. Cilvēki tika speciāli
novirzīti pseidoindividuālisma un bezprāta gultnē. Tā sekas noteikti ir
pašapziņas un pašcieņas degradācija. Turklāt sociālajai dresūrai nebija nekāda
iemesla. Tā, piemēram, Krievija pievienojās pandēmijai, kad valstī bija tikai
kādi 20 saslimušie.
Visam tam, kas saistīts ar sociālo
dresūru, ir kopīga jēga un kopīgs mērķis. Visu to ir iespējams apvienot vienā
kompleksā ar nosaukumu “Cilvēka brīvības likvidēšana”. Cilvēkam
tiek atņemts tas, kas cilvēkam ir visdārgākais un kas faktiski ir cilvēka attīstības mērķis. Brīvība ir
subjekta stāvoklis, kas nosaka tā patstāvību un neatkarību darbībā, uzvedībā un
komunikācijā. Cilvēka tiesību centrā ir tiesības uz brīvību. Brīvība ir cilvēka
suverenitātes pamats. Brīvība ir arī kultūras universālija – vispusīga, visu
aptveroša, visur izplatīta, visu nosakoša, visam derīga izpausme. Brīvības
universalitātes graušana ir kultūras graušana.
Pandēmiju sāka izmantot cilvēka
brīvības likvidēšanai. Saprotams, tas izraisīja pretreakciju – velmi aizstāvēt
brīvību. Piemēram, no Eiropas tautām vācieši visvairāk nesamierinājās ar
valdības politiku un tās uzkurināto histēriju. Kanclere Merkele valsts
vadītājam pilnīgi nepieņemamā veidā tautu biedēja, paredzot desmitiem miljonu
mirušos. Vācieši joprojām (2020.g. jūlijā) iziet pilsētu ielās un masveidā
protestē pret brīvības ierobežošanu, kas nepārprotami pārvēršas brīvības
likvidēšanā.
Taču ir sastopama arī nebrīvības
ideoloģija. Pasaules neoliberālajos medijos, globālisma idilles propogandas
instrumentos, tiek attaisnoti pandēmijas aizsegā realizētie brīvības
ierobežojumi. Tā, piemēram, tāds neoliberālisma starptautiskais žurnāls kā “UNESKO
Kurjers” 2020.gadā nebrīvības ideoloģijai velta atsevišķu (Nr.2) numuru. Zinātnieki,
publicisti, eksperti savos rakstos formulē dažādus argumentus, attaisnojot
nebrīvības ieviešanu cilvēces mērogā. Pie tam ne tikai attaisnojot, bet arī
priecājoties par totālās nebrīvības daudzsološajām nākotnes perspektīvām.
Argumenti ir izteikti tendenciozi
un absurdi. Savādāk nevar būt. Ne tikai pandēmijas sakarā, bet arī citos
apstākļos nav iespējams attaisnot brīvības likvidēšanu – cilvēces vissvētāko
vērtību. Brīvība ir imperatīvs garīgais kodols cilvēku esamībā.
Vienpusīgi, neobjektīvi un visbiežāk
smieklīgi tiek raksturoti sasniegumi pandēmijas rezultātā. Tā, piemēram,
smieklīgi lasīt par to, ka pandēmija paaugstināja cilvēka dzīvības vērtību. Mums
tiek iestāstīts, ka līdz pandēmijai cilvēka dzīvībai nebija liela vērtība. Tā nav
maksimāli liela arī pandēmijas laikā, kaut gan cilvēka dzīvības vērtība tiek
paaugstināta. Smieklīgi lasīt par medicīnas dienestu pilnvaru palielināšanu, it
kā medicīnas dienestu pilnvaras veselības aizsardzībā agrāk nebija pietiekami nodrošinātas.
Tāpat smieklīgi uzzināt, ka pasaules valstu valdības vairs nevar atļauties
infekcijas procesu atstāt bez uzraudzības. Ja valdības vēlas saglabāt savu
politisko varu, tām ir jādemonstrē, ka dara visu, lai cilvēki nemirtu. Agrāk
valdības varēja lūkoties uz līdzīgu slimību kā uz kārtējo gripas sezonas
izpausmi. Taču tagad, ņemot vērā jaunās ētiskās normas, tāda loģika vairs
neder, jo ir pieaugusi cilvēka dzīvības cena. Cilvēka dzīvība ir kļuvusi tik
dārga, ka neviena valdība nevar pieļaut cilvēku nāvi. Cilvēka veselība ir
kļuvusi jauna sociālā vērtība. Tas ir pandēmijas nopelns.
Tik tikko minētās atziņas tiek
dēvētas par “jaunajām ētiskajām normām”. Un, lūk, lai tās realizētu dzīvē, ir
jāierobežo brīvība! Bet brīvību varēs ierobežot tikai etatisms – valsts neierobežotā
vara. Ja agrāk cilvēks pats varēja izvēlēties, vai iet viņam uz darbu jeb neiet
viņam uz darbu, izsaukt ārstu jeb neizsaukt ārstu, tad tagad viņam tādu izvēli
valsts liegs, piespiežot dzīvot mājas arestā, pašizolēties. Valsts pielietos
seklūziju – nošķirtību no pārējiem cilvēkiem. Vēl notiks medicīnas dienestu
“militarizācija” – policijas, armijas funkciju piešķiršana. Pandēmija ir
veicinājusi arī cilvēku ikdienas dzīves “medicīniskošanos” – masku nēsāšanu kā
ikdienas normu, ķermeņa siltuma mērīšanu veikalos, skolās, iestādēs, distances
ievērošanu.
Pandēmijas ievērojams sasniegums
ir privātuma erozija – privātās dzīves caurskatāmība, lai cilvēkiem būtu mazāk
brīvības. Šajā ziņā pandēmija sniedza lielisku iespēju turpināt pēc “11/09”
aizsākto cilvēku novērošanu, sarunu noklausīšanos u.tml. Labi ir tas, ka
cilvēces kolektīvajā prātā turpmāk būs tikai viena tēma – koronavīrusa nepārtrauktā
apdraudētība. Par savu brīvību kā cilvēciskās dzīves pamatnosacījumu cilvēki
aizmirsīs; viena daļa no viņiem jau ir aizmirsusi, pilnā mērā akceptējot
visaptverošo nebrīvību.
Комментариев нет:
Отправить комментарий