Visjaunākajā
laikā Rietumu civilizācijā par ideoloģiju dominē divas tēzes. Viena tēze uzsver
ideoloģijas nevajadzību mūsdienu dzīvē. Otra tēze uzsver ideoloģisko krīzi
mūsdienu sociāli politiskajā segmentā.
Tik tikko minētā
pirmā tēze savā būtībā ir klaja aplamība. Bez ideoloģijas cilvēku dzīve nav
iespējama. Ideoloģija kā ideju konceptuālais noformējums ir cilvēku esamības
neatņemama sastāvdaļa. Ideju noformēšana ir katra cilvēka darbībā, uzvedībā un
komunikācijā. Ideju noformēšana ir sabiedrības jebkurā kolektīvajā pasākumā.
Tēze par ideoloģijas nevajadzību pati par sevi ir ideoloģiskā pozīcija ar
noteiktu idejisko mērķi masu cilvēku apziņas ietekmēšanā.
Tēze par
ideoloģisko krīzi mūsdienu sociāli politiskajā segmentā vērtējama divējādi.
Pirmkārt, tēze ir pareiza, jo patiešām ir iespējams saskatīt ideoloģisko krīzi
visjaunāko laiku sociāli politiskajās norisēs. Otrkārt, tēze nav ideāli
precīza, jo visjaunākajā periodā faktiski tiekamies arī ar ideoloģisko
ģenialitāti. Tā gribas dēvēt sabiedrības viena slāņa radošo pacēlumu un radošos
panākumus ideoloģiskajā darbībā, konceptuāli formējot idejisko bāzi cilvēces
turpmākajai dzīvei. Tagadnes ideoloģiskās ģenialitātes kreatīvo degsmi un plašo
inovatīvo amplitūdu var salīdzināt ar sociālisma ideoloģijas ļoti enerģisko
attīstību XIX gadsimtā un XX gadsimta pirmajā pusē ortodoksālajā marksismā,
sociāldemokrātismā, radikālajā marksismā un anarhismā.
Viss būtu jauki,
ja ideoloģiskā ģenialitāte nebūtu cilvēciski kaitīga un sociāli bīstama.
Ideoloģiskā ģenialitāte ir ideoloģiskā ģenialitāte tikai tās autoru
pašvērtējumā. Par to nevienam normālam cilvēkam nav ieteicams jūsmot un pie tās
nav vēlams pieradināt ļaužu masas. Ideoloģiskā ģenialitāte netiek aktīvi
kritizēta. Mediji, sabiedriskās domas pamatlicēji, klusē. Pat speciālajā
literatūrā kritika ir reti sastopama. Tam ir noteikts iemesls.
Ideoloģiskā
ģenialitāte atspoguļojas Eiropas valstu valdību sagatavotajos deklaratīvajos
dokumentos. Tos lasa tikai attiecīgo dokumentu autori. Žurnālisti, publicisti,
zinātnieki šiem dokumentiem visbiežāk nepievērš uzmanību. Labi ir zināma
valdības dokumentu bezjēdzība, nenozīmīgums, demagoģiskums, melīgums un
patētiskais stils, kas šķebina normālus cilvēkus. Tāpēc par laimi ideoloģiskā
ģenialitāte nav eiropiešu sabiedriskās domas centrā. Arī konvencionālās
ideoloģiskās pieejas adepti klusē un nekritizē valdības dokumentos sastopamo
ideoloģisko ģenialitāti nākotnes idejiskajā prognozēšanā. Iemesls ir
nepatīkams: konvencionālajā ideoloģiskajā pieejā ir totāla krīze.
Konvencionālā
ideoloģiskā pieeja Rietumu civilizācijā koncentrējas četrās idejiskajās
sistēmās – konservatīvismā, liberālismā, sociālismā un nacionālismā. Pašlaik
katrā no tām ir kaut kas tāds, kas traucē attiecīgajai idejiskajai sistēmai
pozitīvi ietekmēt sabiedrisko apziņu un perspektīvi darboties sociuma nākotnes
idejisko modeļu konstruēšanā. Jaunajos laikos Rietumu civilizācijā
tradicionālās četras ideoloģijas acīmredzot ir sevi izsmēlušas jeb, precīzāk
sakot, vairs neatbilst sociuma vajadzībām, bet galvenais – neatbilst šodienas
cilvēku mentālajam stāvoklim, kura objektīvā raksturošanā nākas lietot jēdzienu
“iracionālistisks”. Pandēmija “Covid-19” ļoti uzskatāmi parādīja, ka
cilvēcei, pasaules dzīves kārtībai, sociuma idejiskajai aprūpei ir vajadzīga
jauna jēga, jauna paradigma, jauna utopija, jauni nākotnes mērķi un ideāli. Bez
tā no iracionālisma murgainā miega netiks atmodināts ļaužu saprāts.
Atmodināšanai ir vajadzīga specifiska ideoloģiskā mobilizācija ar specifisku
retoriku. Taču Rietumu civilizācijā praktiski to nav kam izstrādāt un realizēt,
jo iracionālisma murgainā miega vispamatīgāk pārņemta ir sabiedrības
izglītotākā daļa – inteliģence. Intelekta autoritātes atdzimšana, saprāta renesanse kādam
ir jāorganizē un jāvada. Ja sociumā saprātīgākā daļa ir “arhaizētās masas”, bet
nevis “kreatīvā šķira”, tad ideoloģisko mobilizāciju nav kam īstenot. Pašlaik
neviena no četrām tradicionālajām ideoloģijām nav idejiski vienota. Katrā ir
notikusi bezjēdzīga šķelšanās “labējos”, “kreisajos”, “konservatoros”, “globālistos”,
“valstsfanos”, “alarmistos”, “labējos centristos”, “kreisajos centristos” u.c.
Turklāt “kreisie’ var būt “labējāki” par “labējiem”, “globālisti” var būt
“kreisāki” par “kreisajiem” u.tml.
Pandēmijas “Covid-19”
laikā tika grauta liberālisma galvenā vērtība – brīvība. Taču liberālisms par
to nedusmojas. Par to nedusmojas arī pārējās ideloģiskās sistēmas, kuras tāpat
nav vienaldzīgas pret brīvību. Unikāla bija pandēmijas politizācija, ļaužu masu
traumēšana, medijiem sociāli bezatbildīgi izplatot paniku. Arī pret to nevērsās
neviena ideoloģiskā sistēma. Tas liecina par ideoloģisko sistēmu traumētību.
Nākas pieņemt, ka ideoloģisko sistēmu uztverē mūsdienu progresa kritēriji ir
nevis brīvības palielināšanās un cilvēka tiesību pieaugums, bet gan tehnoloģijas,
kuras likvidē brīvību, cilvēka tiesības, cilvēka pašcieņu, garīgumu,
idejiskumu, intelektu, morāli, tā vietā cilvēkos stimulējot padevību,
paklausību, pieradinātību, gatavību dzīvot geto, jauna tipa koncentrācijas
nometnē, degradējoši izjaucot tautas kā vienotu sociālo organismu. Tiek atmests
tas viss, ko Rietumu civilizācijā ieviesa Apgaismība, kurai progresa kritērijs
bija saprāta uzvara visos īstenības segmentos. Pandēmija apliecināja
iracionālisma uzvaru un iracionālisma triumfu nākotnē. Pandēmija neizraisīja
politiskās elites rotāciju Rietumu zemēs, kā arī nesekmēja nacionāli
patriotisko ekstāzi. Koronavīruss nekļuva katalizators objektīvām sociāli
politiskajām transformācijām; piemēram, pagriezienam uz nacionāli konservatīvo
tagadnes un nākotnes modeli. Pandēmijas mēnešos inteliģence un tās elements
politiskā elite nenāca pie prāta. Gluži pretēji – aktīvi demonstrēja prāta
trūkumu, neuzklausot mediķus, zinātniekus, veselības aizsardzības ekspertus.
Rietumu
civilizācijas ideloģiskā ģenialitāte zaigo valdošās politiskās elites
sacerētajos futuroloģiskajos dokumentos. Tādi dokumenti tagad ir katrā ES
dalībvalstī, kā arī citās Rietumu valstīs. Tajos ir formulēta digitalizāzijas
ideoloģija, prognozējot, piemēram, “Gudra pilsēta – 2030”.
Digitalizācijas
ideoloģijas sākums ir XX gadsimta 70. gados Rietumu politoloģiskajā literatūrā
apcerētā tehnotronā sabiedrība kā cilvēces vēsturiskais liktenis. Savukārt XXI
gadsimtā plašumā izvēršas prieki par gaidāmo cilvēces saulaino dzīvi digitalizācijas
apstākļos. Rietumu civilizācijas valdības savos futuroloģiskajos dokumentos
priecājas par elektroniskās rūpniecības uzplaukumu un nanoelektronikas
integrēšanos bioobjektos (tā ciniski dēvē cilvēkus), nodrošinot nepārtrauktu
kontroli bioobjektu dzīvības garantēšanai un dzīves kvalitātes uzlabošanai, kā
arī veicinot valsts sociālo izdevumu samazināšanu. Rietumu poliķi ir sajūsmā,
ka bioobjektos iebūvētās bezvadu nanoelektroniskās iekārtas sekmē katra cilvēka
pastāvīgo saikni ar apkārtējo intelektuālo vidi, bet svarīgākais – valdībai
ļauj kontrolēt šo saikni. Rietumu politisko eliti pilnīgi nemaz nesatrauc
digitālo iekārtu atrašanās bioobjektu ķermenī.
Комментариев нет:
Отправить комментарий